miércoles, 6 de junio de 2012

Pupp-eco en Holandés!!!

El otro día recibí un e-mail de una chica belga llamada Marie-Céline Tersago, ella tenía que hacer un trabajo para su uni y vió la página de Pupp-eco y aprovechando unos días en Valencia decidió venir a conocerme y a hacerme una entrevista, aquí os dejo el resultado.
¡Muchas gracias Marie-Céline!

“Soms heb ik te veel ideeën en dan wordt het moeilijk om alles op een rijtje te zetten”
Paz Garcia, een vrouw boordevol inspiratie met een passie voor ontwerpen.
Paz Garcia Rodriguez (30), een modeontwerpster in hart en nieren uit Valencia, is het creatieve brein achter Pupp-eco. Elk kledingstuk is uniek en voor haar inspiratie keert ze terug naar haar kindertijd. Een vrouw met fantasie, veel dromen en een groot hart voor haar familie. “Mijn familie is de motor van alles wat ik doe en verwezenlijk, ik kan niet zonder hen.”
Kinderdroom
“Kleding ontwerpen, of eender wat, is voor mij een manier om mijn gevoelens te uiten. Ik volg de trends niet op de voet maar ik wil via deze weg laten tonen wie ik ben. Op jonge leeftijd begon ik al te tekenen, ik heb het altijd graag gedaan. Ik maakte kleding voor mezelf en tekende kledingstukken die ik graag zag. Als ik bijvoorbeeld in een winkel een mooie hoed zag, tekende ik een ontwerp en werkte ik het uit.”
“Als ik rondom mij kijk zie ik een triestige en harde wereld. Mijn kindertijd was een zeer leuke periode. Ik heb veel jeugdherinneringen en haal daar mijn inspiratie uit. Het is mijn manier om met de realiteit om te gaan. Ook kinderboeken met veel illustraties zijn een goede bron voor mij. Het logo van Pupp-eco is een zelfportret. Ik maak tekeningen van het poppetje met wat ik doe, bijvoorbeeld wanneer ik aan het wandelen ben met mijn hond. Ik wil geen kind meer zijn maar het lijkt me geweldig om een leven te leiden met verantwoordelijkheden zonder het magische aspect, de fantasie, uit het oog te verliezen.”
Ecologisch poppetje
“Omdat ik al heel mijn leven bezig ben met tekenen is het niet bij me opgekomen om iets anders te doen en besloot ik in deze richting verder te studeren. Het Europees Instituut voor Ontwerp was hiervoor de geschikte school. Het is gerenommeerde school en wanneer je afstudeert heb je een universitair diploma. ‘Pupp-eco’ was mijn afstudeerproject. ‘Pupp’ is afkomstig uit het Duits en staat voor ‘poppetje’, het tweede deel staat, logischerwijs, voor ecologisch. In het begin bestond het merk
alleen uit ecologische T-shirts. Later heb ik het assortiment uitgebreid. Naast ecologische materialen maak ik ook gebruik van restjes van verschillende stoffen en recycleer ik ze. Bovendien is elk stuk uniek: ze lijken misschien op elkaar maar de details zijn verschillend, zoals de kleur of knopen. Ik kies voor deze manier van werken omdat ik geen commerciële ontwerpster wil zijn. Ik ga mijn droom achterna en vind het interessant om telkens iets anders te maken.”
“Daarnaast gebruik ik alleen stoffen uit Spanje, volgens mij is het een meerwaarde en zo wil ik onze lokale economie steunen. Heel veel fabrieken moeten hun deuren sluiten en ook ik ondervind dat het moeilijk is om te overleven in deze tijden van crisis. Verder geef ik elke maand andere jonge ontwerpsters de kans om hun werk te tonen en te verkopen in mijn winkel omdat ik weet dat het voor een beginneling moeilijk is om de buitenwereld warm te maken voor je werk.”
Niemand ontstapt
“De gedachte speelde al een hele tijd in mijn hoofd en uiteindelijk heb ik besloten om mijn winkel in augustus te sluiten. Het merk blijft bestaan, het is enkel de fysieke winkel die stopt. Zo ga ik meer gebruikmaken van nieuwe media en mijn website. Het is met pijn in het hart want dankzij de winkel kom ik in contact met de buitenwereld en kan ik hen laten kennismaken met mijn product. Het is gemakkelijk om de klanten een antwoord te bieden op hun vragen en om mijn verhaal met hen te delen.”
“Er zijn verschillende redenen waarom ik de winkel sluit: in de eerste plaats wegens de economische crisis. Een jaar geleden heb ik de winkel geopend en heb ik er veel in geïnvesteerd maar de toestand is nog steeds hetzelfde. Ik had het zien aankomen want de crisis tast ons allemaal aan, maar ik wou het proberen. Er was een positieve reactie maar mijn publiek blijft te beperkt. En dat is ook de volgende reden voor de sluiting. Valencia is niet de juiste plaats om mijn werk op de markt te brengen. Er heerst hier een andere mentaliteit die niet overeenstemt met wat ik doe. Daarnaast is de winkel te klein voor wat ik wil doen. Het beperkt me in mijn bewegingen. Er zijn veel dingen, zoals reizen, die ik niet kan doen omdat ik Pupp-eco in stand wil houden. Het liefst zou ik de winkel houden en doen wat ik nu doe maar dat is onmogelijk voor mij.”
Toekomstplannen en andere dromen
“De toekomst ligt nog heel ver voor mij, ik kijk liever naar het heden. Ik ben bezig met wat ik nu heb en doe: ik leef nu. Ik wil graag zekerheid en geld verdienen maar het liefst leid ik een rustig leven en leef ik zoals ik dat wil. Ik ben niet heel ambitieus, grote modeshows hoeven niet voor mij. De internationale markt interesseert me wel maar ik wil niet heel bekend worden. Met een overvolle agenda zou ik geen tijd meer hebben om mijn familie te zien. Ik wil genoeg vrije tijd hebben voor hen want ze zijn heel belangrijk voor mij. Mijn familie is de motor van alles wat ik doe en verwezenlijk, ik kan niet zonder hen. Dat is ook het enige wat me nog hier houdt.”
“Ik hou van het leven hier in Valencia: op café gaan met vrienden, gaan wandelen met mijn hond of mijn man, bijpraten met mijn grootmoeder, het klimaat,… Dat is schitterend. Helaas hou ik niet van de Valenciaanse mentaliteit: de mensen zijn gesloten en staan niet open voor nieuwe dingen. Alles wat voorbij is verkwisten ze, denk maar aan Las Fallas waar op het einde alles verbrand wordt. Als ik mijn dromen achterna wil gaan kan ik hier niet blijven, er is geen ruimte voor. Mijn stijl hoort meer thuis in Schotland of Duitsland. Ik ben op huwelijksreis geweest naar Edinburgh en de stad sprak me enorm aan: het weer is er barslecht maar ik hou echt van het land, hun denkwijze en het erfgoed dat er goed onderhouden wordt.”
“Een andere droom van mij is het schrijven van een boek en daarmee veel succes hebben. Ik ben ermee begonnen maar het zal zeker nog vijf jaar duren vooraleer het af is. Het is science fiction, in de stijl van Harry Potter. Het boek is een mix van verschillende werelden met veel fantasie en onder andere draken komen aan bod. Ik heb een grote fantasie, soms heb ik te veel ideeën en dan wordt het moeilijk om alles op een rijtje te zetten.”
“Naast het schrijven van een boek wil ik in de nabije toekomst ook kinderen krijgen. Ik heb een nichtje van vier maanden oud en nu begin ik ook te dromen van een kindje. Ik heb zin om moeder te worden en dingen te maken voor mijn dochter of zoon. Ik denk dat ik een goede moeder zal zijn.”

No hay comentarios:

Publicar un comentario